De eerste veertig jaar bestond het gebouw van Njord slechts uit een houten loods met een kleedruimte. Omdat de loods aan de Kijfgracht vies was, lekte en bovendien al snel vol lag, werd gezocht naar een oplossing. Huren bleek duur, dus werd in een bestuursvergadering in 1874 besloten om een eigen bergplaats te bouwen. Na veel zoeken kwamen ze uit bij Rhijnzicht, een zweminrichting buiten de stad. De kavel hoorde toen origineel nog bij Oestgeest, maar tijdens een herschikking in 1920 werd deze fout rechtgezet en behoorde deze weer tot Leidsch grondgebied. Een kavel werd op dit terrein gehuurd, en voor 1750 gulden werd door meestertimmerman L. Maas binnen een maand een loods neergezet. Aldus beschreven in de Leidschblauwe waarheid.
Door een wisseling van eigenaren bij Rhijnzicht kon de huur worden verlengd. Het buffet en de eetzaal konden vervolgens worden gebruikt voor het tienjarig bestaan. Na het overlijden van de eigenaar kon Njord de gehuurde grond kopen voor 1200 gulden. In deze loods was er eindelijk ruimte voor een acht (de Viking). De bestuurskamer en wedstrijdroeierskamer werden omgebouwd tot een kleedkamer met douches. In 1909 werden daklichten aangebracht, het gebouw was er desondanks slecht aan toe.
In 1914 werd de huidige stenen loods gebouwd als structureel onderkomen voor de boten. Er waren verschillende ideeën: een drijvende loods of verhuizen naar de andere kant van het Galgewater. De consensus was dat de huidige locatie aan de verkeerde kant van het Galgewater bevond. Gelukkig was er een pont, bediend door veerman Frans. Na een selectie werd D. Roosenburg bij de plannen voor een nieuw gebouw betrokken. De eerste versie van de tekening waren ruimer dan de uiteindelijke. De onderbouw werd eerst gebouwd voor een bedrag van 20.000 gulden. Het gebouw kwam in 1915 weer in gebruik.
In 1926 is hier een sociëteit met verdere facilitaire ruimten bovenop gezet. Naast het voorzien in de praktische behoeften, ademt het gebouw de sfeer van een lange geschiedenis en is het sinds jaar en dag gezichtsbepalend voor het Galgewater. De Zwanezaal stond centraal op de loods, een kleine bestuurskamer op de huidige locatie van het TC-hok en een kleedkamer werden gerealiseerd. Het gebouw werd geopend tijdens het Leidsch Ontzet van 1926.
In de begin jaren '60 was er door de gestage ledengroei niet meer genoeg plek voor alle boten en er moest een dienstwoning worden gebouwd. Er werd besloten naar achter uit te breiden. De grond was namelijk van Njord en kon dus gemakkelijk worden gebruikt. Door de loods en de bijbehorende krachtruimte te verlengen werd het loodsprobleem niet alleen opgelost maar werd er ook genoeg ruimte gecreeerd voor de dienstwoning. Ook de Zwanezaal werd uitgebreid door aan de westzijde van de Zwanezaal de muur te slopen en deze een vijftal meters verder weer op te bouwen. De totaalsom: 87.000 gulden.
Inmiddels was er genoeg ruimte voor de roeiers en boten, maar het TC-hok bleef achter in de ontwikkeling. Een bestuurskamer was nodig, maar door de grote uitgave aan de uitbreiding was er geen geld meer voor. Maarten de Lange, de bootsman die inmiddels in de dienstwoning was ingetrokken, bouwde daarom zelf de huidige bestuurskamer. Het TC-hok werd doorgetrokken in de oostelijke richting, de nieuwe bestuurskamer was ongeïsoleerd en niet winddicht.
1971: de vrouwen kwamen naar Njord! Er was behoefte aan een extra kleedkamer. In de zomer van 1971 metselde Maarten de Lange een muur in de mannenkleedkamer en de dameskleedkamer was een feit.
In 1984 was het gebouw in zeer slechte staat. Een renovatie zorgde voor een presenteerbaar pand. Het houthok dat zich achter de werkplaats bevond, werd een verlenging van de werkplaats.
In 1999 werd de oude binnenplaats bij de bootsmanswoning overdekt om ruimte te maken voor een krachttrainingsruimte.
In 2006 werd door Njord en haar gebouwcommissie besloten om ''het pand weer geschikt te maken voor gebruik de komende deccenia''. De Universiteit Leiden was bereid haar financiële, technische en bouwkundige hulp te verlenen. De renovatie bestond voornamelijk uit een structurele aanpassing achter de Zwanezaal, waar bijna alle muren werden gesloopt of gerenoveerd. De dameskleedkamer werd naar ledenverhouding groter gemaakt en de bootsmanwoning moest plaatsmaken voor een krachtruimte. De gang van de Zwanezaal naar de nieuwe krachttrainingsruimte werd ten koste van de mannenkleedkamer gerealiseerd. Ook werden isolatie en mechanische ventilatie in de Zwanezaal aangebracht, zonder dat de sfeer daarvoor moest inleveren. Ook de Bestuurskamer en het TC-hok werden voorzien van isolatie.
In 2016 is er wederom een verbouwing gestart. De afgelopen vijf jaar is het ledenaantal verdubbeld tot bijna duizend leden, waardoor er veel van ons pand wordt gevraagd. Een aanbouw in combinatie met een herindeling van de huidige loods maakt plek voor dertien extra boten. De nieuwe afzuiging zorgt ervoor dat het dak nog lange tijd vooruit kan en dan onze roeiers kunnen sporten in een goede geventileerde ruimte. Tijdens de Huldiging van Olympische medaille winnaar Nicole Beukers is de nieuwste loods naar haar vernoemd.